در شرایطی که تخفیفهای بلک فرایدی به وعدههای بزرگ و جذاب تبدیل شدهاند، یک جامعهشناس به نقش روانشناسی در رفتار خرید اشاره میکند: «این تخفیفها اغلب یک بازی روانی هستند که با ایجاد احساس موفقیت و رضایت آنی، افراد را به خریدهایی تشویق میکنند که در واقع به نفعشان نیست. احساس فوریت و فریب درصدهای بالا، به راحتی افراد را به سوی خریدهای تکانشی میبرد.»
گروه ایرنا زندگی – بلک فرایدی دیگر فقط یک رویداد پرهیاهوی غربی نیست؛ امروز این فرهنگ جهانی، مرزها را پشت سر گذاشته و به ایران رسیده است. در روزهایی که شبکههای اجتماعی پر از تبلیغات وسوسهکننده و پیشنهادهای شگفتانگیز هستند، بسیاری از مردم ایران نیز درگیر تبوتاب خریدهای انبوه و استفاده از تخفیفها میشوند. اما چه چیزی باعث شده این پدیده در جامعهای با شرایط خاص اقتصادی و اجتماعی همچون ایران تا این حد ریشه بدواند؟